BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, July 2, 2010

Nasib ditentukan macam maen dadu..??

Salam sejahtera..halo2..
sory klu ade yg x suke atau x setuju ngn ayat "Hidup Ini Macam Dadu" nie..
dan "nasib ditentukan macam maen dadu??"
bukan ape..x kisah laa knpe ade yg x suke..
rambut sama hitam..tp hati laen2..pemikiran pon laen..
tafsiran pon laen..so..kesimpulan..terima kasih kerana menegur..
Hidup ni beriman pada qada` dan qadar..rukun Iman..

Tp ape yg dimaksudkan saya same ngn ayat yg kita slalu dengar..iaitu
"Hidup ini macam roda"..kdg2 di atas..kdg2 di bawah..saya cube untuk kaitkan
dengan ayat ini.."dadu saya kaitkan dengan word "Hidup ini macam Dadu"
sebab nya Dadu mempunyai nilai di setiap permukaan nya..
jika kita bermain dadu..kita akan dapat nilai nombor
seperti 1,2,3,4,5,6..dan kite akan dapat langkah perjalanan seperti maen Saidina,
maen game ular, mcm2 lgi laa..
setiap nilai tu mmg bermakna pada pemainnya..untuk mencapai misi atau menuju ke
petak yg terakhir..
atau dikenali sebagai pemenang dalam game tu..bg yg x menang adalah kerana tidak mendapat
langkah yg mmbolehkan pemain untuk meneruskan perjalanan..
saya samakan nilai atau nombor pada dadu itu dengan usaha yg diperlukan..
jika mahu ke hadapan..kite memerlukan usaha yg lebih..jikalau maen dadu..kita dapat nilai 6..
kite akan bergerak jauh dari pesaing yg laen..itu yg saya cuba maksudkan
"Hidup macam Maen Dadu" ..usaha yg lebih..kita akan melangkah jauh..

"Hidup Macam Maen Dadu"

Statement "nasib ditentukan macam maen dadu??" tidak bermakna
kita tidak perlu mempercayai Qada` dan Qadar..seperti yang saya maksudkan di atas td..
nilai-nilai yg terdapat pada setiap permukaan dadu itu saya samakan dengan usaha kita..
jika sesuatu ayat diletakkan tanda "?" ini pada hujung ayat..
ini menandakan kite perlu menjawab soalan..
contoh
soalan : awak dh makan?
jawapan : sudah
dengan kata laen tanda "?" pada sesuatu ayat bermaksud soalan..
tanda "??" yg saya letak pada akhir ayat "nasib ditentukan macam maen dadu??" itu
memberi ruang untuk kita menjawab apakah maksud ayat itu..
Niat kerana Allah...
sekian~salam

tanda soal???

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Pak Guard!!..bagi rasuah..